O umění a štěstí
Kdyby bylo smyslem obrazu, aby na
něm byly rozpoznány všechny vyobrazené objekty, nebylo by nutné obraz
malovat, ale stačilo by jen všechny objekty vyjmenovat. Jestliže tedy
smysl umění není ve vyobrazování objektů, v čem tedy je?
Odpovědi na tuto otázku hledá
uměnověda, která je předmětem akademického vzdělání. Tím vzniká iluze,
že „rozumět" umění může jen člověk, který toto vzdělání má, a zároveň
vzniká bariera mezi tzv. „odborným" světem a světem „laickým". Těžko
však uvěřit, že právě tohle by bylo smyslem umění, protože v tom
okamžiku by se stali největšími umělci odborní kritici. Skutečnost
naštěstí ukazuje na pravý opak, a sice na to, že odborní kritici
zpravidla nejsou schopni žádné velké umělecké dílo vytvořit. Proč tedy
věřit jim, a ne přímo umělcům?
Chceme-li najít přímý klíč k umění
bez zprostředkování a studia uměnovědných teorií, musíme si povšimnout,
v čem spočívá tajemství naší mysli.